loader

redzitālāk

Šī ir vietne, kura vēsta par Eiropas Savienības fondu ieguldījumiem Latvijas izglītībā, programmu nozīmi un ietekmi Latvijas sabiedrības, cilvēkkapitāla un ekonomikas attīstībā. Par zināšanu un vērtību bagātu sabiedrību!

Pilnveidot nodarbināto personu profesionālo kompetenci

Nekad neapstāties mācīties

Tas, ka mūsdienās ir jāmācās visa mūža garumā, ir pašsaprotama aksioma – nepārtraukta profesionālo zināšanu un prasmju uzlabošana, jaunu kvalifikāciju un pat profesiju iegūšana ir ikdiena, ar ko jārēķinās ikkatram. Darba tirgus prasības un tehnoloģijas strauji mainās, un tas, kas bija aktuāli un pietiekami vakar, var būt pilnīgi nederīgs rīt.

 

Tādēļ, lai laikus novērstu strādājošo kvalifikācijas neatbilstību darba tirgus pieprasījumam, veicinātu konkurētspēju un darba produktivitātes pieaugumu, no Eiropas Sociālā fonda tiks līdzfinansēti pasākumi nodarbināto personu profesionālās kompetences pilnveidošanai. Projekta īstenošanai ir pieejams finansējums 25,4 miljonu eiro apmērā, tai skaitā ESF finansējums – 21,6 miljoni eiro un valsts budžeta līdzfinansējums – 3,8 miljoni eiro.

 

Atbalstu kompetences celšanai paredzēts sniegt strādājošajiem, kas ir vecāki par 25 gadiem, prioritāri atbalstu sniedzot cilvēkiem ar zemu vai darba tirgum nepietiekamu izglītības līmeni un sociālā riska grupu pārstāvjiem. Plānots, ka projekta norises laikā no 2017. gada 1. janvāra līdz 2022. gada 31. decembrim profesionālās pilnveides iespējas varēs saņemt vairāk nekā 38 tūkstoši strādājošo. Plānotais atbalsts ir mācību izmaksu segšana no projekta līdzekļiem 90% apmērā, un tikai 10% būs strādājošā līdzmaksājums, bet maznodrošinātajiem un trūcīgajiem mācības būs pilnībā bez maksas.

 

Projekta mērķis – formālas, neformālas un ikdienējas mācīšanās pieejamības uzlabošana visām vecuma grupām, darbaspēka zināšanu, prasmju un kompetenču uzlabošana un elastīgu mācību iespēju veicināšana, tostarp ar profesionālo orientāciju un iegūto kompetenču apstiprināšanu.

 

Valsts izglītības attīstības aģentūra sadarbībā ar pašvaldībām apkopos mācību piedāvājumu un vajadzības, izvērtēs to atbilstību darba tirgus prasībām un personības izaugsmes interesēm. Sadarbībā ar profesionālās izglītības iestādēm nodarbinātajiem tiks sniegta iespēja iegūt profesionālo kvalifikāciju un apgūt darba tirgus prasībām atbilstošas sistematizētas profesionālās zināšanas un prasmes, kā arī apgūt neformālās zināšanu programmas.

 

Karjeras konsultāciju pakalpojumu sniegšanā un mērķgrupas informēšanā par apmācību iespējām tiks iesaistīta Nodarbinātības valsts aģentūra un pašvaldības. Atbalsta finansējums paredzēts arī asistentu nodrošināšanai cilvēkiem ar invaliditāti, kā arī maznodrošināto un trūcīgo personu reģionālās mobilitātes atbalstam, tādējādi palielinot apmācību saņemšanas iespējas.

Pieejamo mācību veidi būs ļoti plaši gan pēc nozares, gan veida, gan apjoma un satura. Strukturāli ir pieejami četri mācību veidi:

  • profesionālās tālākizglītības programmas (mācības 480-1280 stundas; noslēgumā var saņemt kvalifikācijas apliecību un iegūt profesiju);

  • profesionālās pilnveides programmas (160-320 stundas; noslēgumā var saņemt profesionālās pilnveides apliecību); 

  • neformālās izglītības programmas (līdz 159 stundām; noslēgumā var saņemt sertifikātu);

  • moduļu mācības (vismaz 40 stundas; noslēgumā var saņemt apliecību; moduļi ir profesionālās izglītības programmu daļa un nepieciešami profesionālajai darbībai izvēlētajā nozarē).

Saturiski mācības pieejamas visplašākajā nozaru spektrā – no mašīnbūves līdz kultūrai un no enerģētikas līdz ēdināšanai.

 

Arī pieaugušo izglītībā ienāk kompetencēs balstīta pieeja, piedāvājot mācības mūžizglītības kompetencēs – tās ir iemaņas un prasmes, kuras jāapgūst visas dzīves garumā, lai pielāgotos izmaiņām darba tirgū, un tās var nebūt saistītas ar darba nozari vai profesijas specifiku. Piemēram, valodu kompetence (nozares specializētā angļu valoda), digitālā kompetence (IT prasmes darba vajadzībām), kompetence inženierzinātnēs (ražošanas automatizācijas pamati), kultūras izpratnes un izpausmes kompetence (dizaina domāšana uzņēmējiem), personīgā, sociālā un mācīšanās kompetence (komandas darba vadīšanas pamati).