Farmācijas nozare ne tikai Latvijā, bet visā pasaulē ir stabila, pastāvīgi augoša un pastāvīgi izpētes procesā esoša industrija. Strādājot tajā, iesūnot nav iespējams – visu mūžu jāmācās ko jaunu, jāapgūst jaunas iekārtas un jauni produkti, jābūt mobilam savās prasmēs un zināšanās. Pirmā līmeņa profesionālo izglītību šajā jomā sniedz Olaines Tehnoloģiju koledža.
“Koledžā es mācos divas galvenās lietas – ķīmiju un saskarsmi ar cilvēkiem. Vēl nezinu, kura no tām izrādīsies man būtiskāka. Par nonākšanu profesijā vislielākais paldies man jāsaka klases audzinātājai – mūs veda gan uz Grindeksu, gan Latvijas Universitātes fakultātēm. Interesi nostiprināja koledžas atvērto durvju diena,” stāsta Ērika Smirnova, Olaines Tehnoloģiju koledžas audzēkne, topošā analītiskās ķīmijas tehniķe. Viņa jau tagad, mācoties skolā, ir skaidri ieraudzījusi plašās mobilitātes iespējas, ko sniedz ķīmijas izglītība – sākot no pirmās fiziskās pārcelšanās no mājām uz kopmītnēm, turpinot ar praksi uzņēmumos līdz pat pieredzes apmaiņas braucieniem uz ārzemēm.
Koledža viņai ir kā otrās mājas – meitene izmanto iespēju dzīvot kopmītnēs, kas ir atjaunotas par ES fondu līdzekļiem “Kaut mājas ir ne pārāk tālu, dzīvoju kopmītnēs – te ir forša vide, turklāt kā kursa vecākā varu labāk iepazīt kursa biedrus,” paskaidro Ērika.
Pirmās prakses vietas koledžas audzēkņiem nodrošina farmācijas uzņēmums Olainfarm, kas daudziem pēc skolas beigšanas kļūst arī ar darba vietu. “Olainfarm katra diena nes ko jaunu. Piemēram, jau pāris mēnešu pēc koronavīrusa epidēmijas sākuma mēs kopā ar Organiskās sintēzes institūtu strādājām, lai radītu ražošanas tehnoloģiju aktīvajai vielai, kas palīdzētu ierobežot slimības izplatīšanos. Tādējādi tev vienmēr ir jābūt gatavam mācīties, arī pēc profesionālās izglītības iegūšanas,” stāsta Andris Melnis, Olainfarm speciālists, koledžas audzēkņu prakses vadītājs.
Viņš pats ir beidzis Olaines Tehnoloģiju koledžu un saikni ar skolu saglabājis nu jau desmit gadu garumā – vispirms kā audzēknis, tagad kā prakses vadītājs.
Arī Andris uzsver pastāvīgo kustību, izaugsmi un izaicinājumus, ko sniedz iegūtā profesija: “Skola aktīvi strādā ar mobilitātes programmām – pirmajā pieredzes apmaiņas braucienā Vācijā biju jau krietni sen, vēl studējot. Būtiskākā atšķirība, kas pārsteidza toreiz – praktiskā apmācība reālos uzņēmumos. Tiklīdz izpildi teorētisko pārbaudes darbu, piemēram, spektroskopijā, tā dodies uz farmācijas rūpnīcu pielietot jaunās zināšanas praksē.”
Olaines Tehnoloģiju koledžas audzēkņi pirmās praktiskās iemaņas iegūst koledžas laboratorijās. Pēc nopietnām ES fondu un valsts budžeta investīcijām tās nupat ieguvušas jaunu veidolu, izremontētas gan telpas, gan iegādāts un uzstādīts jauns, moderns laboratoriju aprīkojums. Pēc tam seko prakse uzņēmumos un mācību braucieni uz ārvalstīm. Īpaši veiksmīga sadarbība koledžai izveidojusies ar Brēmenes pilsētu Vācijā.
“Arī mana mobilitātes pieredze saistās ar Vāciju,” stāsta Ērika, izstaigājot jaunās skolas laboratorijas. “Novērtēju, ka pirmajā nedēļā bija iespēja iepazīties ar vietējo kultūru, cilvēkiem. Jāsaka – skolās aprīkojums bija ļoti moderns, turklāt katrs audzēknis strādāja uz savējā. Tiesa, tagad mūsu koledžas jaunās laboratorijas ir vismaz tikpat mūsdienīgas. Ļoti gaidu nākamo mācību gadu, kad varēsim izmēģināt visas nesen uzstādīto iekārtu iespējas.”
Savukārt Andris pamanījis kādu būtisku atšķirību Latvijas un Vācijas farmācijas uzņēmumu pieredzē, sagatavojot speciālistus un nodrošinot pastāvīgu viņu izaugsmi: “Kā uzņēmuma speciālists un prakses vadītājs viesojoties tajā pašā Brēmenes mācību centrā ievēroju zīmīgu atšķirību – ja Latvijā jaunietis vispirms atnāk uz skolu un tad meklē uzņēmumu, tad Vācijā ļoti bieži ir otrādi – tu vispirms strādā un tad dodies mācīties. Proti, cilvēku darbs ir mācīties. Tas laikam nozīmē to, ka gan skolās, gan uzņēmumos ir mazāk nejaušu garāmgājēju.”
Taču vienlaikus Andris uzsver nozīmīgās pārmaiņas Latvijas profesionālās izglītības sistēmā, pievēršot uzmanību tieši audzēkņu prakses iespējām un darba vidē balstītu mācību procesam. “Mani kā Olainfarm speciālistu un jauno farmācijas speciālistu darbaudzinātāju ļoti iepriecina tas, ka arī Latvijas profesionālās izglītības sistēma ir novērtējusi praktisko prasmju nozīmi jauno speciālistu izaugsmē – tas nozīmē, ka mani topošie kolēģi spēs īstenot tās inovācijas, ko pastāvīgi ievieš mūsu uzņēmums,” ar optimismu noslēdz Andris.