loader

redzitālāk

Šī ir vietne, kura vēsta par Eiropas Savienības fondu ieguldījumiem Latvijas izglītībā, programmu nozīmi un ietekmi Latvijas sabiedrības, cilvēkkapitāla un ekonomikas attīstībā. Par zināšanu un vērtību bagātu sabiedrību!

Atpakaļ skolā

macitspeks

Kaspars Cimmermanis ir veiksmīgs uzņēmējs, kas stabilo un sakārtoto dzīvi biznesa vidē ir kardināli nomainījis pret jaunu izaicinājumu – viņš atkal dodas uz skolu, tikai nu jau citā ampluā, kā skolotājs.

“Biznesā pienāk mirklis, kad iestājas zināma rutīna un rodas vēlme apgūt kaut ko jaunu. Darba procesi ir izpētīti un sakārtoti, gan uzņēmumā, gan privāti izveidots stabils finanšu pamats. Tad kādā mirklī tu saproti – varētu atrast pielietojumu savām zināšanām vēl kādā jomā, kur galvenais nav nauda. Varbūt skanēs nedaudz skaļi, bet gribējās dot kaut ko citiem,”

savu lēmumu skaidro Kaspars. Viņš projekta “Mācītspēks” ietvaros strādā Rīgas Angļu ģimnāzijā par dizaina un tehnoloģiju skolotāju, paralēli apgūstot nepieciešamās pedagoģijas un citas prasmes Latvijas Universitātē.

macitspeks

„Mācītspēks” ir jauns skolotāju izglītības projekts Latvijā – tas piesaista darbam skolā dažādu jomu profesionāļus, paralēli nodrošinot viņiem mācības otrā līmeņa profesionālās augstākās izglītības programmā “Skolotājs”. Kopumā projekta atbalsts jaunajam skolotājam ilgst divus gadus, bet jau pēc pirmā gada dalībnieki iegūs skolotāja kvalifikāciju un iespēju turpināt skolotāja darbu kādā no Latvijas skolām. Kādēļ radies „Mācītspēks”?

macitspeks

“Vispārīgajā izglītībā ir divi lieli izaicinājumi – skolu tīkla optimizācija un skolotāju izglītība. Rīgas skolās vien mācību gada sākumā bija aptuveni 400 vakanču, turklāt arvien pieaug arī skolotāju vidējais vecums. Tāpēc līdztekus klasiskajām skolotāju izglītības studijām meklējam arī alternatīvus risinājumus – un „Mācītspēks” ir viens no tiem,”

stāsta Ieva Margeviča-Grinberga, Latvijas Universitātes asociētā profesore, vadošā pētniece, Otrā līmeņa profesionālās augstākās izglītības programmas „Skolotājs” direktore.

“Mēs priecājamies, ka jau pirmajā programmas īstenošanas gadā šī ideja izrādījās ļoti populāra – uz 100 dalībnieku vietām  saņēmām vairāk nekā 600 iesniegumu, turklāt projektā startējušie ir mērķtiecīgi, ar augstiem profesionālajiem sasniegumiem un, galvenais, viņi visi redz savu vietu mūsdienīgā skolā.” Reizēm “Mācītspēkam” pārmet, ka projekts piedāvā kļūt par skolotāju gada laikā. “Bet visiem dalībniekiem jau ir vismaz viena augstākā izglītība, bieži arī maģistra grāds, turklāt mācības projektā notiek divus gadus,” uzsver Ieva Margeviča-Grinberga.

Kasparam „Mācītspēka” atlasē kā praktiķim ar maģistra grādu uzņēmējdarbībā un inovācijā programmas speciālisti ieteica izvēlēties mācīt dizainu un tehnoloģijas – priekšmetu, kas nomaina veco labo darbmācību. Kaspars par savu priekšmetu stāsta ar iedvesmu un aizrautību, un pārņem teju skaudība pret tiek skolēniem, kas pie viņa mācās un mācīsies:

macitspeks

“Ja savulaik akcentu lika uz rokdarbiem un parastiem, ar zāģīti un kaltu darinātiem koka izstrādājumiem, tad šodien jau no 6. klases mēs pētām frēzes, virpas, 3D printerus – iekārtas, kurām visām pamatā ir dators. Daudz tiek domāts par iegūto iemaņu praktisko pielietojumu. Ceru, ka man izdosies ieinteresēt jauno paaudzi apgūt inženierzinātnes.”

„Mācītspēks” ir unikāls projekts, jo tajā sadarbojas trīs universitātes – Latvijas Universitāte, Liepājas Universitāte un Daugavpils Universitāte un nodibinājums „Iespējamā misija”. Profesore Ieva Margeviča-Grinberga uzsver:

“Mums – kā docētājiem, tā studējošajiem – ir svarīgs“Ņemot vērā Latvijas un arī citu valstu pieredzi skolotāju izglītības īstenošanā, mēs paveram jaunas, plašākas iespējas skolotāju izglītībā. Konsultējamies ar Latvijas Darba devēju konfederāciju – viņiem ir liela pieredze, attīstot darba vidē balstītas mācības, ko „Mācītspēks” apvieno ar individuālu atbalstu pedagoga profesionālās kompetences pilnveidei un personības izaugsmei maksimāli īsā laika sprīdī ļaujot jaunajiem skolotājiem uzsākt darbu klasē.”

Kasparam ir liela pieredze savā uzņēmumā darbā ar gataviem izstrādājumiem – teltīm, skatuvēm, tribīnēm, mēbelēm. Taču katrs pasākums ir unikāls, vienmēr ir jāpanāk, lai viss tas darbotos kopā. Tāpēc darbs ir vienlaikus tehnisks un radošs, stāsta Kaspars:

“Vienmēr ir jārada kāda jauna detaļa, jauns savienojums, jauns risinājums. Ceru, ka man izdosies iedrošināt arī skolēnus domāt radoši. Ne tikai sapņot par jauniem produktiem un pakalpojumiem, bet arī radīt savus inovatīvus prototipus un mēģināt tos ieviest dzīvē.”

macitspeks

Savukārt programmas vadītāja, profesore Ieva Margeviča-Grinberga uz projektu “Mācītspēks” skatās arī no plašākas perspektīvas:

“Vajadzība domāt par jaunām pieejām skolotāju izglītībai ir nobriedusi visā Eiropā. Uzskatu, ka vēl būtu ļoti nopietni jādomā par studēt gribētāju atlasi. Tad augstskolās būs kompetentāki studenti un skolās – kompetentāki skolotāji. Prieks, ka jaunās iniciatīvas atbalsta gan augstskolas, gan politiķi, gan arī uzņēmumi. Kopā mēs spējam daudz!”